sandraenpetranaarmalawi.reismee.nl

Malawi deel 15, uitje, jarig, Joyful Motherhood

Lieve lezers,

Het is al weer woensdag en het is mijn vrije dag, net als in Nederland. Ik neem jullie vandaag mee vanaf zaterdag.

Zaterdag besloten we met elkaar even van wat luxe te gaan genieten. We zijn naar een hotel gegaan wat voor ons een oase is en schoon. Genoten van een heerlijke lunch. Ik ontdekte dat ze ook een spa hadden en ben bij een dame een rug/nek massage gaan boeken. Niet geheel onnodig bleek, lekker hoor. Een relaxte dag.

Zondag vroeg opgestaan omdat ik naar een andere kerk wilde. John (begeleider C4C) had mij, toen we nog bij de jongens werkten, uitgenodigd om eens bij zijn kerk te komen. Achterop de motor naar de kerk gegaan en met de jongen afgesproken dat hij mij ook weer op zou halen wanneer de kerk was afgelopen. Start dienst 8.30 uur en zou eindigen om 10.30 uur. Mmmmm, het was wel heel leeg toen ik naar binnen ging maar op zijn Malawi’s was aan het einde van de dienst de kerk toch vol. Het was bijzonder want naast het enorm harde geluid, mooie liedjes, goede preek et cetera werd John deze dag gezegend omdat hij voor een jaar naar Uganda gaat op uitnodiging. Hij mag daar het concept C4C gaan opzetten. Naast dat ik mezelf tijdens de dienst weer moest voorstellen werd ik nog uitgenodigd door de voorganger om na de dienst met elkaar in gesprek te gaan. Dat was maar kort want de dienst was al uitgelopen tot 11.15 uur en mijn motor jongen stond al braaf een hele tijd te wachten. Op naar huis en uiteraard heeft hij wat extra ontvangen.

Bij thuiskomst gelijk omgekleed want we gaan vanmiddag een berg beklimmen. Op naar Bunda Mountain. Het zou goed te doen zijn. Nou echt mega steil en glibberig. Maar het was geweldig. Ik heb bijna de top gehaald. Wat een uitzicht!! Het laatste stukje werd nog steiler dan steil dat het mij niet verstandig leek om door te gaan. Azarja en Youri hebben het wel gehaald en Eibertje liet het al iets eerder afweten. De weg terug volledig aan de hand van de gids….. 1x goed onderuit gegaan, spekglad, blij dat ik veilig beneden in het 60 persoon tellende dorp aankwam. En daar was het GEWELDIG! Kids die Happy birthday You You zongen omdat ik morgen jarig ben. En ja ze zongen YOU YOU! Met ze gespeeld en gelachen. Cola gekocht en de verkoopster maakte de flesjes even open met de mond bij gebrek aan een opener. Aansluitend nog een park bezocht en alvast uit eten geweest voor mijn verjaardag. Top dagje!

Maandag, jaaaaaaa jarig vandaag. En wat ben ik verwend, lieve kaartjes van mijn thuisfront die ik eindelijk mocht openen, na mijn eerste dag op het nieuwe project, gaven de jongens mij een lieve brief van Petra met een zebra houtsnijwerk, een cadeaubon van mijn medebewoners voor een 90 minuten durende full body massage bij het hotel en een prachtige schildering van Armel en Marieke. Ik had een heerlijke taart besteld en voordat die werd aangesneden heeft Armel een enorm mooi en lief gebed voor mij uitgesproken. Daarna hebben ze voor mij gezongen en zijn we los gegaan met de roze taart! Top avond, bijzonder hier te vieren. Ik miste mijn kinderen vandaag wel hoor!!

Ook ben ik vandaag op mijn nieuwe project begonnen Joyful Motherhood onder leiding van een Amerikaanse die al jaren en jaren hier in Malawi woont en haar gezin heeft. Zij dragen zorg voor baby’s waarvan hun moeder is overleden bij de bevalling. Vandaag diverse grootmoeders aan de kant van de hoofdweg ontmoet. De grootmoeders dragen zorg voor de baby’s hebben uiteraard geen moedermelk maar ook geen geld voor melkpoeder of meel om pap te maken. Naast de lichamelijke controles krijgen de grootmoeders blikken melkpoeder, meel en wat geld. Het was indrukwekkend en vermoeiend maar waardevol.

Dinsdag, de overgebleven taart getrakteer. We zijn vandaag ook op pad geweest, nu naar jonge moeders die een gecompliceerde bevalling hebben gehad en hun baby hebben verloren. Vaak zitten deze jonge moeders nog op een vervolgoperatie te wachten. Ze worden vaak verstoten en zijn kwetsbaar en depressief. Er wordt uitvoerig met ze gesproken hoe ze er geestelijk aan toe zijn en ook zij worden lichamelijk gecontroleerd en voorzien van meel, soja, bonen en wat geld. We hebben 3 jonge vrouwen proberen te bezoeken. In the middle of nowhere, 2 gevonden en 1 jonge vrouw helaas niet. We zaten op de grens van Mozambique en het hele dorp heeft meegezocht. Dat stemt verdrietig. Ze heeft komende maand een afspraak in het ziekenhuis. Hopelijk verschijnt ze daar anders zijn de zorgen om haar nog groter.

Het team van Joyful Motherhood gaat 5 dagen per week op pad en zijn al jaren afhankelijk van sponsoren maar klagen niet. Hun kantoortje zit op het terrein van het Bwaila Hospital in Lilongwe. Nog maar 2 dagen met dit team mogen meedraaien en nu al diep respect. Het programma is sterk, de communicatie zover als het mogelijk is in Malawi goed, liefde voor deze arme en kwetsbare groep is voelbaar.Kinderen worden 3 jaar gevolgd, het sterftecijfer is beduidend lager met deze hulp. Kan hier nu al uren over schrijven maar dat wordt voor de lezers waarschijnlijk teveel.

Vandaag, woensdag had ik vrij. Ook dat was fijn. Wat souvenirs gekocht met Azarja die dinsdag helaas naar huis gaat. Beide nog naar de kapper geweest. Verder wat aan de poets geweest, lekker bij zitten kletsen met Armel en lekker gegeten met de vrijwilligers. Ze koken prima en als het me lukt blijf ik voorlopig graag HOOFD AFWAS ;-). We hebben weer 2 dagen water gehad en o ja sinds gisteravond niet meer dus hoppa weer sjouwen met flessen naar het toilet etc.

Morgen (donderdag) ga ik om half 8 weer op pad. Ik word opgehaald door collega Nita die een blok achter mij woont.

Lieve groetjes,

Sandra

p.s. heb toestemming gevraagd en gekregen voor de geplaatste foto’s

Reacties

Reacties

Ton

Dank voor je bericht en alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Wat bijzonder wat je meemaakt. We zouden je wel eens op die motor willen zien.
Fijn je liefdevolle inzet voor die moeders en kinderen. Dat je veel tot zegen zult zijn.

Wat een drama's voor die mensen.

Tilly

Nog gefeliciteerd, lieve Sandra, met deze bijzondere verjaardag. Om nooit te vergeten...
Wat een project, dat Motherhood...
Hopelijk kun je er veel zorg en liefde in delen.
Liefs en hartelijke groet, Tilly

Santina postma

Gelukkig bevalt je nieuwe project, mooi dat je iets voor deze vrouwen kan betekenen. Succes en kracht voor jou San! Liefs San

Corrie

Wat leuk dat Motherhood. Lijkt me totaal anders dan je eerste werkplek, met de jongens. Dat je bezigheden gezegend mogen zijn.

Mirjam vd Hout

Dank voor al je inkijkjes in je leven daar in Afrika, een continet dat mij ook zeer raakt en lief is. Bezocht Namibië en zette mij in bij de anti - apartheidsstrijd. Alle goeds,

Sandra en Petra Groen en Spies

Dank jullie wel!!!!

Anita

❤️ alleen maar liefde wat je uitstraalt.
Maar dat weet ik , zo ken ik je al heel veel jaren .
Succes lieverd

Sandra en Petra Groen en Spies

Anita ❤️

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!