sandraenpetranaarmalawi.reismee.nl

Malawi deel 14

Goedemorgen allemaal,

Afgelopen dinsdag hebben Azarja, Youri en ik Petra naar het vliegveld gebracht. Het ging allemaal mooi vlot en na een dikke knuffel hebben we haar uitgezwaaid. Petra haar reis is goed verlopen en ze is blij weer bij haar gezin te zijn. Wat was je een gezellige, lieve reisgenoot!!

William (vaste chauffeur) heeft ons naar de stad gebracht en we hebben onderweg zijn familie nog even mogen ontmoeten. Pracht gezin!

In het vrijwilligershuis hebben we het super goed met elkaar en we vormen een mooi hecht team. Verschil in leeftijd is absoluut geen issue en iedereen is op zijn/haar eigen manier waardevol.

Ook heb ik een ander slaapplekje, lekker stekkie maar oei dat matras pffffff……

Rond zonsondergang ben ik met Armel en de honden heerlijk gaan wandelen en een fantastische zonsondergang gaan bekijken. Dit hou ik erin want te lang binnen de muren van ons huis is geen optie voor mij. De dagen erna ook met de anderen op pad gegaan.

Verder waren de afgelopen dagen enorm pittig, er zijn situaties ontstaan waar niemand blij van wordt. Dit is gepaard gegaan met teleurstelling, boosheid, onvrede, miscommunicatie, verstoorde energie, tranen etc. En wat zijn we dan allemaal ook blij met ons vertrouwde thuisfront die naar ons luisteren, eventueel advies geven en ons support geven om vooral door te gaan en niet met z’n 3-en in het vliegtuig naar huis te stappen. Zie het als het programma van Expeditie Robinson…. De show must go on vinden ook wij, het is ons verlangen geweest om hier te komen en te doen waar we goed in zijn en iedereen op zijn/haar eigen manier.

Afgelopen donderdag met Armel naar Bwaila Hospital geweest. Aankomende maandag ga ik starten bij een, voor mij, nieuw project. Joyful Motherhood. Met verpleegkundigen ga ik mee naar jonge moeders en hun baby’s die zonder de zorg van Joyful Motherhood geen of amper kans hebben om veilig te overleven. Daar kunnen diverse redenen voor zijn. Ernstige complicaties bij of na de bevalling, geen borstvoeding hebben voor de baby die bv wel gezond is geboren maar dreigt te sterven door de honger. Er zal veel op mijn pad komen en het voelt in deze tijd ook best wel heftig omdat Jedinja (mijn eigen dochter) hoogzwanger is. Hopelijk kan ik iets van betekenis zijn. Ik wacht het rustig af.

Ook hebben we een nieuwe bewoonster! Eibertje of eigenlijk Brigitte, we hebben het al weken over haar en wisten niet beter dan dat ze Eibertje heet. Deze (doop)naam staat op haar paspoort. Na goed overleg en een heleboel lol hebben we besloten dat we gewoon Eibertje blijven zeggen. Klinkt wel gezellig.

Vanaf afgelopen woensdag hebben we al geen stromend water meer. We blijven met (opgehaald) reserve water) de stortbak van de wc vullen. Met een vochtig lapje jezelf wat wassen. Zachtjes aan zijn we daar wel een beetje klaar mee maar we klagen niet.

Gisteren heerlijk aan het lezen geslagen, nagels gelakt, omgetrutterd en met de jongens op de motor gestapt, op naar de stad. Heerlijk babyspulletjes gekocht. Azarja heeft ook goed ingeslagen want hij wordt voor het eerst oom. Boodschappen gedaan en vanavond pannenkoeken gebakken. Uiteraard ook weer een paar extra want we proberen onze nachtwaker ook elke avond mee te laten delen met onze maaltijden. Het was gisteravond weer ouderwets lekker ontspannen allemaal. Kom maar op met het weekend. We gaan als het weer het toelaat zwemmen, lunchen en morgen een berg beklimmen.

Fijn weekend allemaal!

Liefs Sandra

Anneke en Frans van der Goot

Hoi Sandra, Nu dus zonder je maatje Petra. We hopen, dat het nu ook goed hebt.
Fijn, dat je een andere 'taak' gevonden hebt. En helemaal mooi om je zo voor te bereiden
op je nieuwe rol als oma.
Heb nog een hele fijne en mooie tijd in Malawi.
Hartelijke en lieve groetjes van ons.

Anita

Best heftig om dat allemaal mee te maken.
Wens je heel veel succes en hoop voor je op nog een mooie maand
Liefs van mij ?

Harmien

Mooi Sandra om je vervolgverhaal te lezen.
Wat krijg je zo een goed inzicht in het leven daar!
Zoals thuis kijken bij jullie (vaste) chauffeur.
Als je ook nog meegaat met de verpleegkundigen zullen er nog heel wat Malavische luikjes voor je opengaan.
Met lieve groet G&H

Ton

Wat een heel andere wereld. Wij verwonderen ons er niet over dat de kraan water geeft en 's avonds de straatverlichting aan gaat en ons vuilnis wordt opgehaald. Daar is het leven zo onvoorspelbaar en dat zal ook wel eens vermoeiend zijn. Toch zijn het de relaties waar je het voor doet. Met die moeders en kinderen. Knuffel en vertroetel ze maar. Het zijn prachtige mensen. Lieve groeten.

Sandra en Petra Groen en Spies

Dank jullie wel voor jullie lieve reacties via dit blog en via de app et cetera. Het is zo fijn te merken dat er meegeleefd wordt.