sandraenpetranaarmalawi.reismee.nl

Malawi deel 9

Hallo lieve mensen,

Kerst in Malawi. Hoe zou dat zijn? Ten eerste heel vreemd. Ten tweede heel mooi. Ten derde heel interessant. En ten vierde heel leuk.

Het vreemde gedeelte. Sandra en ik hebben de drie dagen voor Kerst inkopen gedaan. We vierden Kerst met Marieke, Armel, Azarja en Youri. We hadden bedacht om in duo’s voor de andere vier een leuk cadeautje te kopen. Tot zo ver niets vreemd. Maar om in de hitte te shoppen voor Kerst is wel vreemd. De winkels doen in deze periode natuurlijk ook hun best om zo veel mogelijk te verkopen. Dus versieren ze hun winkel overdadig, draaien ze keiharde kerstmuziek of huren ze dansers in die verkleed als Afrikaanse Kerstman (met een bolletje op hun buik en kont) voor de ingang staan te dansen.

En ik zal je vertellen dat shoppen in Lilongwe nog niet zo gemakkelijk is. We zijn wat winkels (gerund door Indiërs of moslims) afgesjouwd. We bedachten natuurlijk veel te moeilijke dingen, zoals een landkaart of sokken in maat ‘Nederlandse voeten’.

Gelukkig kwamen we de dominee tegen van de kerk waar we vorige week geweest waren. Hij wiste veel beter dan wij waar er dingen te verkrijgen zijn en was zo vriendelijk om ons mee te nemen naar diverse plaatsen in de stad en bracht ons ook nog thuis met al onze inkopen. Dat was heel fijn, want we hadden voor Marieke hele leuke plantjes gekocht voor in haar tuin. Maar zie dat maar eens goed te houden als je opgepropt in een minibus zit.

Dan het mooie gedeelte. Dat begon op kerstavond. Sandra en ik kropen samen achter de laptop om de kerkdienst in de Schakel mee te kunnen beleven. We vonden het heel mooi om de Stad van Vrede die in de Schakel tot stand is gekomen te zien. Wat mooi om zoiets met zo’n mooie groep mensen samen te doen. En wat leuk om ons eigen verhaaltje te horen en de City of Peace die we met de jongens van C4C hebben gemaakt weer te zien. Dat voelt echt heel goed. De kerkdienst ontroerde ons, wat fijn dat we vanaf zo’n afstand toch even om een hoekje hebben kunnen kijken.

De volgende ochtend zijn we met Azarja en Youri naar de kerk geweest. Ik had vorige week een foto gemaakt van de diensten die gehouden zouden worden, dus we wisten dat de dienst om 9.00 uur zou beginnen. We stapten hier vandaan achterop de motortaxi’s om op tijd bij de kerk te kunnen komen. Maar de jongens die reden, bleken totaal niet te weten waar ze naar toe moesten en voor we het wisten stonden we bij de hoofdweg. Na een uitleg met handen en voeten en Google Maps kwamen we vlak voor 9.00 uur aan. We werden bij de deur welkom geheten, maar de dienst bleek al een kwartier begonnen te zijn! Nou ja, zo gaat dat dus blijkbaar hier.

Er was net een stukje van de kinderen aan de gang. Ze zeiden allemaal een stukje uit de Bijbel uit hun hoofd op en zo werd het Lucasevangelie aan ons verteld. Daarna zongen ze nog een prachtig kerstliedje. Er volgde nog een kerstlied, een gebed en een preek door de dominee waarmee we gewinkeld hadden. Hij had een goed verhaal over vergeving en het willen volgen van Jezus. Dat naar aanleiding van de rol van Jozef in het verhaal.

En toen mochten we meedoen aan het avondmaal. Dat gebeurde coronaproef: we kregen allemaal een cupje met wijn en daarbovenop een klein stukje ouwel. Heel bijzonder om zo avondmaal te vieren in een kerk, tijdens Kerst, bij een temperatuur van 30 graden.

En toen het interessante gedeelte: er werd een kip gekocht, Armel liet ons zien hoe je een kip op een zo diervriendelijke manier kunt slachten en vervolgens liet hij de hele anatomie van de kip zien. Het bleek stiekem toch een haan te zijn. Bijna elk deel van de kip werd gebruikt. Alleen de nagels, het snaveltje en de veren niet. Daarna bereidde Armel een heerlijk typisch Kameroens gerecht voor ons: Poulet DG.

En toen het leuke gedeelte. Sandra en ik hadden natuurlijk een mooi jurkje meegenomen voor de Kerst. Dus even opdoffen en toen konden we naar de buren, Marieke en Armel. Na een heerlijk diner volgde een kerstverhaal, een heuse Malawiquiz en daarna het uitpakken van alle kerstcadeautjes. Wat hebben we gelachen met elkaar. Voldaan zijn we teruggegaan naar ons eigen huisje.

We hopen dat jullie ook allemaal goede kerstdagen hebben gehad!!

Lieve Kerstgroeten,

Sandra en Petra

Corrie

Dankjewel voor jullie bericht, zo snel al na het vorige. Opgedeeld in een vreemd/mooi/interessant en leuk gedeelte was het goed te volgen. De diervriendelijke kip/haan slacht… als kind was ik daar eens bij geweest en hoefde toen NIETS van dat eten! Toch ben ik geen vegetariër geworden. Hoe was dat voor jullie, om het dier op je bord te hebben dat je tevoren nog hebt zien rondlopen?

Sandra en Petra Groen en Spies

Beste Corrie, we hebben er enorm van genoten. Verser dan vers kun je niet krijgen.