sandraenpetranaarmalawi.reismee.nl

Malawi deel 5

Hallo allemaal,

Zoals het leven gaat, the show must go on! We pakken de draad weer op en doen wat in onze mogelijkheid ligt om te helpen. Gelukkig zijn Petra en ik gezegend met karakters die altijd het positieve weer zien en gaan ook onze flexibiliteit goed gebruiken.

We worden opgehaald door William (vaste taxichauffeur van Doingoood), omdat we veel spullen meenemen. Ook heel fijn om dan even niet met de scooter, minibus of lopend naar het project te hoeven gaan.

We hebben de afgelopen dagen fantastische communicatie met de staf en hebben aangegeven dat we, nadat ons project “City of Peace” is afgerond, met de jongens een vervroegd kerstfeest te willen vieren. Ze gaan allemaal naar huis dit weekend of begin volgende week. Wanneer er een jongen normaliter klaar is om naar huis te gaan, ontvangt hij een certificaat voor de vakken die hij heeft geleerd en de goede cijfers die hij heeft gehaald. Mecaniciens, metselaars etc. We mogen tot een bepaald bedrag zonder verantwoording af te leggen een gift doen en dat hebben we dan ook gedaan. Petra, Azarja (vrijwilliger die 2 maanden op het project heeft gewerkt en nu actief is op een ander project) en ik. Zo konden we de laatste gereedschappen, die nog ontbraken, financieren. Die krijgen de jongens mee naar huis om thuis serieus mee aan het werk te gaan en dus inkomen te kunnen genereren.

We zijn begonnen met de achtergrond van de stad te maken, zwart papier met gekleurde krijtjes. Je mocht van alles verzinnen van een kerstboom tot vuurwerk van een engel tot ….. vul maar in. Het werd super mooi en toen wij drieën even naar buiten moesten om te bellen, vonden ze al heel gauw weer de glitters. Ha ha ha, daar gaan we weer! Zoals jullie kunnen zien op de foto’s zijn niet alleen zij, maar ook wij supertrots geworden op alle huizen en met de gesponsorde lichtjes was het helemaal klaar!

Donderdag hebben we van iedereen die een huisje had gemaakt een foto gemaakt en laten printen. Daar hebben we ’s avonds voor allemaal een mooie wens opgezet. Mooi om ze daar vandaag mee te verrassen.

De jongens zijn gaan opruimen en wij hebben de boel klaargezet voor de afsluiting. Alle staf was binnen, alle jongens zijn binnen, Armel is ook gekomen. John (begeleider van alle jongens en hun grote voorbeeld) heeft eerste gesproken. Mika sprak namens alle jongens Azarja, Petra en mij toe. Toen mochten wij alle drie wat zeggen. We hebben ze 1 voor 1 naar voren geroepen en ze de foto gegeven, wat waren ze blij en trots op hun foto. Alle 3 op onze eigen manier hebben we ze goede woorden toebedeeld. Uitgelegd dat het toch wel heel bijzonder is dat ons project: Stad van de vrede, bouw je eigen huis, in Nederland bedacht, nu zo snel zo ontzettend actueel zou zijn. Daarna kwamen nog meer sprekers en toen mochten ze allemaal naar voren komen om hun certificaat op te halen. Wanneer ze iets nog niet gehaald hadden, stond het er ook niet op. Sommigen konden namelijk nog niet alles halen, omdat ze niet langer konden blijven. Groot applaus voor allemaal. En dan…. Tijd voor ons meegebrachte drinken en lekkers!

In de middag nog met de technische man heel de stad door op zoek naar de gereedschappen. Nadat we alles bij Chance 4 Change hebben gebracht, op weg door een megadruk Lilongwe terug naar huis waar er weer heerlijk eten stond!

Wat een dag, wat een dag…..

Dank voor het lezen voor het wat langere verhaal dan we van plan waren ;-)

Liefs Petra en Sandra

Harmien

Net een berichtje naar jullie gestuurd en tegelijk komt jullie teleurstelling binnen.
Dit kun je niet bedenken. Toch hebben jullie gezorgd dat de jongens met dit hele positieve beeld (+foto) teruggaan.
Verder is het om stil van te worden...
We zijn er van overtuigd dat jullie daar ook nu iets positiefs kunnen brengen.

Wij wensen en bidden jullie liefde, licht en vrede toe !!! G&H

Sandra en Petra Groen en Spies

Dank jullie wel Gjalt en Harmien ?

ET

Heftig en wat een teleurstelling voor iedereen. Fijn dat jullie flexibel zijn en er z'n mooie afsluiting van hebben kunnen maken. Liefs