sandraenpetranaarmalawi.reismee.nl

Malawi deel 3

En direct deel 3!

Op woensdag was het tijd om zelf in actie te komen. Het leek ons leuk om hetzelfde kerstproject met de jongens te doen als datgene waaraan er in de Schakel, onze eigen kerk, gewerkt wordt. Het bouwen aan de Stad van Vrede. We hebben 's ochtends aan de begeleiding uitgelegd wat we met de jongens wilden gaan doen en ze waren direct enthousiast. We willen met de jongens een huisje bouwen waarmee we dan een stad kunnen maken. Het huisje werd direct een christmas house, want alles werd natuurlijk vertaald in het Chichewa, de taal van Malawi.

Om niet te hard van stapel te lopen begonnen we weer met een hele leuke energizer. Na de uitleg lieten we de jongens woorden op het bord schrijven die met het maken van huizen bouwen te maken hebben. Deze zouden we dan kunnen gebruiken bij de gespekken. Daarna wilden we met hen praten over huizen, dus we lieten hen op gekleurd papier hun eigen huis tekenen en op de achterkant hun droomhuis. Na het tekenen mocht iedereen zijn of haar (de leiding deed ook enthousiast mee) tekening laten zien. Wat mooi om te horen waar de jongens vandaan komen en welke toekomstdromen ze hebben. De meesten wilden een fijn huis waarin je je goed kunt ontspannen. Dat is toch voor iedereen op de wereld gelijk. En sommigen hadden al vooruit gedacht en wilden ook een plek bij het huis om je eigen bedrijf te starten. Ook een vrouw en wat kinderen bleken in de droomhuizen te mogen wonen.

Na de lunch (sema, het nationale gerecht hier met vlees en een beetje groente, best lekker) was het tijd voor de dansles. Wat kunnen die jongens goed trommelen en dansen! Heel mooi om te zien. Toen was het tijd om weg te gaan, omdat ook een andere vrijwilliger opgehaald moest worden bij haar project bij de kinderopvang. Wat leuk ook om daar te kijken. De kinderen daar zijn allerschattigst!

Het was een goede dag en Sandra en ik hebben echt het gevoel dat we met de jongens geconnect hebben!

Doei!

Clara

Meiden leuk jullie verhalen te lezen.
Goede tijd samen!

ET

Wat super dames! Geuren, kleuren, warmte, het trommelen, de mooie markt foto's, echt genieten.
En wat een bijzondere start voor het maken van de stad van vrede. Ik ben benieuwd naar het vervolg. En ja, een fijn huis wil iedereen. Onze verbouwing is bijna afgerond. Op kerstnacht gaan wij hoor het eerst in ons nieuwe huis slapen.
Succes met jullie project! Alvast fijne kerst in Malawi! Liefs van ons vanuit Opende

Harry Steenstra

Mooi om te lezen!

Joke

Zo de kop is er af. Dat was misschien best spannend. Maar mooi te lezen over de huizen en de dromen van de jongens!!Veel succes en liefde, Joke

Tilly

Goed zo, Petra en Sandra!
Mooi om jullie zo te volgen.
Succes met het vervolg... ??

Jeroen

Mooi om te lezen dat jullie thema/aanpak enthousiast wordt ontvangen. Dat geeft vast veel energie voor de komende weken.
Succes Petra en Sandra!

Harmien

Vorig week waren jullie nog onderweg en nu is de 'stad van vrede' al in aanbouw!
Wat mooi bedacht om bij het begin van het project de kennismaking te integreren! (eigen huis en droomhuis).
Wat heerlijk om jullie zo zomers gekleed te zien.
We kijken uit naar het volgende bericht, maar jullie krijgen het vast steeds drukker...

Ton

Wat fijn om met die jongeren bezig te zijn. Dat zullen ze zich altijd herinneren.

Harmina

Wat leuk dat dit Schakel project zo goed werd ontvangen, veel succes en plezier de komende tijd!