sandraenpetranaarmalawi.reismee.nl

Malawi deel 2

Hallo lieve mensen,

We zijn inmiddels gestart met ons werk bij Chance 4 Change: het werken aan de re-integratie van de jongens op het project. Na de kennismaking van maandag waren we toch wel wat onzeker over wat we wilden doen en of we wel iets zinnigs kunnen betekenen voor de jongens. We begonnen dus wat verlegen. We mochten meekijken met de personal development sessie in de ochtend. Dat was een prachtige les! Na een hele leuke typish afrikaanse energizer begonnen ze met het nieuwe onderwerp. Het ging over de The Tree of Life. Een prachtige metafoor. De stam dat ben jezelf, de wortels staan voor waar je vandaan komt, de takken zijn je vaardigheden, de blaadjes zijn de mensen die om je heen staan en je kunnen helpen. En dan kun je vruchten voortbrengen. De sessie eindigde met een evaluatie waarin iedere jongen vertelde wat hij ervan geleerd heeft. Wat een geweldige begeleiders hebben deze jongens die zich helemaal geven.

Na de lunch bleek dat er 's middags geen les was. De docenten die de jongens leren metselen en auto's repareren waren beiden niet aanwezig. Er werden dus veel spelletjes gedaan: Bao een supersnel spel met knikkers en dammen met flesdopjes als damstenen. Wij besloten zelf naar huis te gaan met het openbaar vervoer. Na met z'n twaalven in een achtpersoonsauto te hebben gezeten liepen we compleet de verkeerde kant en bleken we zo ver weg te zijn dat we met de motortaxi terug naar huis moesten worden gebracht.

Een geslaagde eerste dag!